– Antwerpen / Duisburg / Haren (Ems), 26 september 2022 –

SEAFAR werkt samen met HGK Shipping en Reederei Deymann op weg naar een (gedeeltelijk) autonome toekomst

SEAFAR, de Belgische technologie- en dienstverlener voor op afstand bediende en bemande binnenvaart, breidt uit naar Duitsland. Met de oprichting van een Duits initiatief wil het bedrijf de (gedeeltelijk) autonome binnenvaart op de Duitse waterwegen bevorderen. Met HGK Shipping en Reederei Deymann zijn twee toonaangevende binnenvaartondernemingen in Duitsland en Europa als exclusieve partners voor het project binnengehaald.

De drie betrokken partijen zien de op afstand bediende en van de bemanning afhankelijke navigatie als een toonaangevende oplossing om de toekomst van de Duitse en dus de Europese binnenvaart veilig te stellen. Het initiatief is bedoeld om het waterwegsysteem te ondersteunen bij het succesvol en duurzaam inspelen op het ernstige tekort aan geschoolde arbeidskrachten en op de uitdagingen van de voortschrijdende klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande effecten op de capaciteit van de binnenvaart als vervoerswijze.

In nauwe samenwerking met ministeries, overheden en deelstaatregeringen zal SEAFAR de technologie en dienstverlening demonstreren tijdens de exploitatie op verschillende waterwegen in Duitsland. Onder reële omstandigheden zullen de veiligheid en betrouwbaarheid van op afstand bediende en van de bemanning afhankelijke binnenvaart worden gedemonstreerd.

De projectpartners leveren in totaal zeven vaartuigen voor het initiatief. SEAFAR brengt de nodige knowhow en haar praktische ervaring in die is opgedaan tijdens twee jaar operationeel gebruik van op afstand bediende en van de bemanning afhankelijke binnenschepen in België. Bovendien investeert SEAFAR in een centrum voor afstandsbediening in Duisburg, waardoor vanaf het eerste kwartaal van 2023 ook in Duitsland op afstand kan worden gewerkt.

Op de beurs Shipping Technics Logistics in Kalkar zullen de projectpartners informatie over het project verstrekken op de gezamenlijke stand 190/191.

Over SEAFAR:

SEAFAR is een in Antwerpen gevestigde technologie- en dienstverlener voor alle aspecten van de bemande en op afstand bediende exploitatie van binnenschepen. SEAFAR ontwikkelt en exploiteert geavanceerde technologieën voor sterk geautomatiseerde en onbemande scheepvaart. Via een controlecentrum op afstand controleert en exploiteert SEFAR onbemande en bemande binnen- en kustvaartuigen, waarbij de nadruk ligt op doeltreffende en veilige operaties.

De technologie van SEAFAR biedt een oplossing voor het groeiende tekort aan vaardigheden en een kans om het concurrentievermogen van de binnenvaart te verbeteren. Het resultaat is een versnelde ontwikkeling van een nieuwe generatie geautomatiseerde en milieuvriendelijke schepen.

Over HGK Shipping:

HGK Shipping is de toonaangevende binnenvaartmaatschappij in Europa. Met een vloot van meer dan 350 eigen en gecharterde binnenschepen vervoert het bedrijf ongeveer 35 miljoen ton vracht per jaar. Met haar operationele focus op de Rijn en zijn zijrivieren en het aangesloten kanaalsysteem verbindt HGK Shipping de belangrijkste industriële regio’s in de BENELUX, Frankrijk en Duitsland. HGK Shipping GmbH is een toonaangevende partner op het gebied van droge, gas- en vloeibare chemicaliën en scheepsmanagement.

Over Reederei Deymann:

Reederei Deymann heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een van de belangrijkste binnenvaartondernemingen in Duitsland. Reederei Deymann heeft zich vanaf het begin gespecialiseerd in de binnentankvaart en is sindsdien gestaag gegroeid. De huidige vloot bestaat uit 57 moderne tank/vracht- en containerschepen. Het hele team aan de wal en aan boord is gericht op het leveren van het best mogelijke vervoer en de best mogelijke service voor de vervoerde goederen. Reederei Deymann ontzorgt de klanten en vindt optimale oplossingen voor vlekkeloze transporten.

Foto’s: Remote Control Center voor veilige op afstand bediende binnenvaart. Bron: SEAFAR

onbemand testvaartuig – foto © Georges Janssens