– 04/12/2022 –

Een koninklijk besluit betreffende Belgische lijnvissersvaartuigen werd op 3/12/2022 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Hiermee zet minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne de laatste stap voor een wettelijk kader voor professionele hengelvissers. Deze sector bestaande uit een 30-tal vaartuigen opereert momenteel noodgedwongen onder Nederlandse vlag waardoor ze de helft van hun vangst in Nederlandse vismijnen moeten aanbieden. Met de nieuwe bepalingen zullen deze schepen onder Belgische vlag kunnen komen. Dit zal een positief economisch effect hebben voor de Belgische vismijnen, met name die van Nieuwpoort, waar ze voortaan hun volledige vangst kunnen aanbieden. Ook voor de veiligheid aan boord van de vissers is dit een aanzienlijke verbetering.

Professionele hengelvissers varen in kleine boten en gebruiken enkel hengelsnoeren en handlijnen om voornamelijk zeebaars te vangen. Volgens de huidige wetgeving kunnen ze geen officiële professionele vissers zijn onder Belgische vlag. Vandaag varen veel hengelvissers in Belgische wateren onder Nederlandse vlag bij gebrek aan een wettelijk kader. Nochtans bestaat dit vlootsegment, vooral actief vanuit de haven van Nieuwpoort, uit een 30-tal vaartuigen die hoofdzakelijk in Belgische wateren vissen. De sector is reeds lang vragende partij voor een oplossing.

Met het koninklijk besluit betreffende Belgische lijnvissersvaartuigen van minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne dat vrijdag is verschenen in het Belgisch Staatsblad, treedt het kader in werking waarmee we die professionele hengelvisserij onder Belgische vlag kunnen brengen.

Verhoogde veiligheid

Hierdoor moeten deze vaartuigen zich aan de Belgische wetgeving houden en kunnen ze eenvoudiger gecontroleerd worden door inspecteurs van het Directoraat-Generaal Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zij kunnen nagaan of de vaartuigen aan alle voorschriften voldoen, wat de veiligheid van de vissers ten goede komt.

Zo wordt onder meer voorzien dat de verplichte uitrusting aan boord dezelfde is als voor pleziervaartuigen voor bedrijfs- of beroepsgebruik. Omdat lijnvissen een zeer specifieke activiteit is, moet deze uitrusting aangevuld worden met enkele extra items: een automatisch identificatiesysteem (AIS), een geluidssignaal, een seinlamp, een zeemansgids, een SART (radar), noodvoeding voor meerdere uren en een boei moeten verplicht aan boord aanwezig zijn.

Goede zaak voor de Nieuwpoortse vijsmijn

Deze integratie in het Belgische scheepvaartwetboek is ook voor Nieuwpoort en de vismijn een goede zaak. Want doordat de Nieuwpoortse hengelvissers noodgedwongen onder Nederlandse vlag varen, moeten ze verplicht de helft van hun vangsten aanbieden aan Nederlandse vismijnen. Dat komt onze economie en visserijsector niet ten goede. De mogelijkheid voor professionele hengelvissers om zich onder Belgische vlag in te schrijven, zal hierin verandering brengen.

Vooraleer de lijnvissers hun professionele activiteiten ook effectief onder Belgische vlag mogen uitvoeren, moeten ze ook een vislicentie aanvragen. Dit is een gewestelijke bevoegdheid. Minister Van Quickenborne roept daarom de Vlaamse regering op om zo snel mogelijk de Vlaamse regelgeving hiermee in lijn te brengen.

Vincent Van Quickenborne, minister van Noordzee: Professionele hengelvissers zullen eindelijk de erkenning krijgen die ze verdienen. Zij vragen al een lange tijd om een wettelijk kader. Het is absurd dat ze verplicht zijn onder Nederlandse vlag te varen en daardoor de helft van hun vangst aan Nederlandse vismijnen moeten aanbieden. Het KB komt dus ook de Nieuwpoortse vismijn en de sector ten goede komen.”

Kris Vandecasteele, Nieuwpoorts schepen van Visserij: Eindelijk is de eerste stap gezet om de patstelling te doorbreken. Ik dring aan dat de andere betrokken partijen nu snel volgen. Ongeveer 20% van de omzet van de Nieuwpoortse vismijn is afkomstig van dergelijke kleinschalige duurzame visserij door Belgische bedrijven onder Nederlandse vlag. Het is gewoon veel praktischer om dit onder Belgische vlag te doen.”

Laurent Raynal, lijnvisser: Hiermee krijgen we eindelijk de erkenning die we verdienen. We vragen hier al enige tijd om. Door de kleinschalige vloot onder Belgische vlag te laten varen, zal België nu ook visrechten opbouwen in dat segment.

Lees ook: https://mobilit.belgium.be/nl/news/nieuw-kb-lijnvissen-kan-binnenkort-onder-belgische-vlag