Mededingingsautoriteit keurt fusie van havens Antwerpen en Zeebrugge goed

– AUTHOR: Frederik Ureel  – BRUSSEL 10/01/2022 15:53 (BELGA) –
– foto’s © Georges Janssens –

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge goedgekeurd. Dat heeft ze maandag bekendgemaakt.

Het mededingingscollege ging na wat de geplande fusie van de beide havens tot Port of Antwerp-Bruges zou betekenen voor de concurrentie op markten als havenconcessies en het transport van containers, vloeibare bulk en rollend materieel.

Het college oordeelde dat “de concentratie geen gevolgen dreigt te hebben die een goedkeuring in de weg zouden staan”, deelt de autoriteit maandag mee.  Bijna een jaar geleden, in febaruai 2021, werd er een akkoord aangekondigd over de fusie. De eengemaakte haven zou de grootste containerhaven worden in Europa (in tonnage), klonk het toen.

Containerkaai in Zeebrugge

VROEGERE ARTIKELS:

AUTHOR: Wim Demeulenaere – BRUSSEL 12/02/2021 11:27 (BELGA)

FUSIE HAVENS ANTWERPEN EN ZEEBRUGGE

Er is een akkoord over een fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Dat melden het stadsbestuur van Antwerpen en dat van Brugge. De nieuwe haven zou ‘Port of Antwerp-Bruges’ gaan heten.

Later vrijdag volgt meer informatie over het akkoord. Beide havens spreken al langer met elkaar. In 2019 kondigden ze aan dat er onderhandelingen over een mogelijke fusie gingen starten. Het aandeelhouderschap zal niet op 50/50-basis gebeuren, maar op basis van waardebepaling, is uit goede bron vernomen. En uit een tweet van Vlaams minister-president Jan Jambon weten we al de naam van de fusiehaven: Port of Antwerp-Bruges.

Volgens de krant De Tijd wordt Jacques Vandermeiren, de huidige topman van de Antwerpse haven, de CEO van de nieuwe fusiehaven. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter.

Jacques Vandermeiren – CEO Port of Antwerp

Port of Antwerp Bruges laat domeinnaam voor zijn neus wegkapen

AUTHOR: Tijs Vanderstappen – ANTWERPEN 14/02/2021 18:37 (BELGA) –

Port of Antwerp Bruges, het nieuwe havenbedrijf dat vrijdag ontstond door de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge, is er niet in geslaagd om zelf de domeinnaam www.portofantwerpbruges.com te registeren. Dat zegt het gespecialiseerde magazine Flows en het havenbedrijf bevestigt het nieuws. De domeinnaam in kwestie zou zijn verworven door de Brugse satirische website De Brugse Stem.

“We hebben de nodige stappen ondernomen om dit aan te vechten, maar deze procedure kan even duren”, reageert Port of Antwerp Bruges. “We hebben direct na de bekendmaking van de naam het nodige gedaan, maar zoals dat wel meer gebeurt, was iemand ons voor om de url www.portofantwerpbruges.com te registreren.

Alle andere domeinnamen portofantwerpbruges.be, .eu, .org, .net en portofantwerp-bruges.com, .be, .eu, .net, .org zijn wel al van ons.”

Containerkaai in Antwerpen

Integratie havens zou eind dit jaar rond moeten zijn

AUTHOR: Frederik Ureel – BRUSSEL 12/02/2021 12:40 (BELGA) –

“Er lagen verschillende opties op tafel, zoals bijvoorbeeld een kartel vormen, maar een fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge bleek uiteindelijk de enige mogelijke operatie.” Dat heeft Dirk De fauw, de voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge, gezegd tijdens een persconferentie. Zijn collega uit Antwerpen, Annick De Ridder, voegde toe dat het integratietraject hopelijk eind dit jaar afgerond zal zijn.

Dirk De fauw – Voorzitter Havenbestuur Zeebrugge

De gesprekken over verregaande samenwerking zijn al een tijdje bezig. Aan de basis ligt een studie waaruit bleek dat “de twee havens zeer complementair zijn en door samenwerking nog groei kunnen realiseren”, aldus De fauw. Er lagen tijdens de gesprekken verschillende samenwerkingsopties op tafel. Een kartel was een mogelijkheid, of “een samenlevingscontract”. “Maar we hebben ervoor gekozen om ons te verloven, met de bedoeling om te trouwen”, klonk het. Het was duidelijk dat “als we het goed willen doen voor beide havens, voor Vlaanderen en voor Europa, dat we dan moeten springen en samen een nieuwe maatschappij moeten vormen.” Zo’n fusie was nochtans niet vanzelfsprekend. “Er zijn tijden geweest dat we elkaar als concurrenten beschouwden en als twee aparte havens gingen lobbyen om extra activiteiten binnen te halen”, aldus De fauw. Maar “die periode is achter de rug”.

Annick De Ridder – Voorzitter Havenbestuur Antwerpen

“Het is een evolutie, een proces geweest”, zei ook De Ridder. “Je groeit naar elkaar toe, het is een gezamenlijke inspanning. Pas als je samen begint te denken als ‘wij, de nieuwe haven’, dan voel je dat je er bent.” Het integratieproject wordt nu opgestart. De Ridder hoopt dat dat eind dit jaar afgerond kan worden.

Er is onder meer nog de goedkeuring nodig van de mededingingsautoriteit. “We zijn complementair en door de krachten te bundelen zullen we nog sterker in markt kunnen staan. Dat is goed om investeringen aan te trekken en nieuwe klanten, en dat is ook goed voor de tewerkstelling”, zei De Ridder nog. Er zouden geen banen verloren gaan.

“We gaan naar één havengemeenschap die op heel veel vlakken top is: containers, autotrafiek enzovoort”, aldus nog De fauw. “Naar de toekomst toe denken we dat we op het vlak van waterstof een heel belangrijke rol hebben te spelen hebben.” De waterstof zou bijvoorbeeld in Zeebrugge geproduceerd worden, nabij de zee, waarna ze via pijpleidingen naar de petrochemische bedrijven in de haven van Antwerpen zou kunnen gaan.