– Persbericht 19/10/2022 – quote Kathleen Van Brempt –

Om de EU te helpen klimaatneutraal te worden, willen Europarlementariërs oplaadstations voor auto’s om de 60 km, tankstations voor waterstof om de 100 km en minder uitstoot van schepen.

Vandaag heeft het Parlement zijn standpunt bepaald over de invoering van laadpalen en alternatieve tankstations (zoals elektrische of waterstof) voor auto’s, vrachtwagens, treinen en vliegtuigen. De nieuwe regels moeten het gebruik van duurzame voertuigen stimuleren en ondersteunen. De regels maken deel uit van het Fit for 55 in 2030 pakket; het plan van de EU om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990.

Meer laadpalen en alternatieve tankstations 

De leden van het Europees Parlement willen dat er verplichte minimumdoelstellingen vastgelegd worden op het nationale niveau. Tegen 2024 moeten lidstaten hun plannen  voor de uitrol van alternatieve brandstoffen voorleggen.

Volgens de aangenomen tekst moet er, op de belangrijkste wegen, tegen 2026 minstens één elektrische oplaadpaal voor auto’s zijn om de 60 kilometer. (AM 99-100) Dezelfde eis zou gelden voor vrachtwagens en bussen, maar alleen op de TEN-T-kernnetwerken en dan met krachtigere stations. Er zullen enkele uitzonderingen worden gemaakt voor de meest afgelegen gebieden, eilanden en wegen met zeer weinig verkeer.

Het Europees Parlement stelt ook voor om meer waterstoftankstations langs de hoofdwegen van de EU te plaatsen (om de 100 km in plaats van om de 150 km, zoals de Commissie voorstelt) en dit sneller te doen (tegen 2028 in plaats van 2031).

Eenvoudig opladen 

Alternatieve tankstations moeten toegankelijk en gebruiksklaar zijn voor alle voertuigmerken en de betaling moet eenvoudig zijn. Ze moeten de prijs per kWh of per kilogram weergeven en deze moet betaalbaar en vergelijkbaar zijn. Europarlementariërs willen ook dat er tegen 2027 een Europese webpagina over alternatieve brandstoffen wordt opgezet, dat informatie geeft over de beschikbaarheid, wachttijden en prijzen bij verschillende stations in heel Europa.

Duurzame maritieme brandstoffen 

Europarlementariërs hebben ook hun standpunt bepaald over de regels voor het gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen in de scheepvaart. Het Parlement wil dat de maritieme sector de uitstoot van broeikasgassen door schepen vanaf 2025 met 2%, vanaf 2035 met 20% en vanaf 2050 met 80% ten opzichte van 2020 vermindert. De Europese Commissie stelde initieel een vermindering van 13% en 75% voor.

Deze regels zouden gelden voor schepen met een bruto-tonnage van meer dan 5000 ton. Zulke schepen zijn verantwoordelijk voor 90% van de CO2-emissies. De regels gelden voor alle energie die aan boord wordt gebruikt in of tussen EU-havens en voor 50% van de energie die wordt gebruikt op reizen waarbij de vertrek- of aankomsthaven buiten de EU ligt of in de meest afgelegen gebieden.

Het Europees Parlement heeft ook een streefcijfer van 2% voor het gebruik van hernieuwbare brandstoffen vastgesteld en wil containerschepen en passagiersschepen verplichten om vanaf 2030 in de belangrijkste EU-havens gebruik te maken van stroomvoorziening vanaf de wal. Dit zou de luchtverontreiniging in havens aanzienlijk verminderen.

Om de naleving van het nieuwe kader te garanderen, zijn de EP-leden voorstander van de invoering van sancties. De inkomsten daaruit moeten naar het “Oceaanfonds” gaan en zo bijdragen aan het koolstofvrij maken van de maritieme sector, energie-efficiëntie en aandrijvingstechnologieën met nulemissie.

Quote
Kathleen Van Brempt (Vooruit), plaatsvervangend lid in de transportcommissie, zei: “We zijn zeer blij met het sterke resultaat, dat de volledige uitrol van elektrische laadpalen in de EU voorziet. Het opladen van auto’s kan zo op een veilige, transparante en gebruiksvriendelijke manier gebeuren, wat de overstap naar elektrische wagens heel wat gemakkelijker maakt.”

Volgende stappen

Het onderhandelingsmandaat over de invoering van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen werd aangenomen met 485 stemmen voor en 65 stemmen tegen, bij 80 onthoudingen, en over duurzame maritieme brandstoffen met 451 stemmen voor en 137 stemmen tegen, bij 54 onthoudingen. Het Parlement is nu klaar om de onderhandelingen met de lidstaten te beginnen.