– Pakjes altijd juist geleverd –

Het postadressysteem is niet aangepast aan de huidige logistieke vereisten voor het leveren van goederen. VIL introduceert daarom de Delivery Booster app waarin gedetailleerde afleverlocaties en specifieke afleververeisten aangemaakt kunnen worden m.b.v. geolocatietechnologie. De gebruiksvriendelijke app zorgt ervoor dat pakjes steeds op de juiste locatie en op de juiste manier afgeleverd worden, wat leidt tot minder tijdverlies en meer flexibiliteit en efficiëntie.

Zowel bij consumenten als bij logistieke dienstverleners groeit de behoefte aan meer gepersonaliseerde leverinformatie. Momenteel kan 15 – 20 % van de thuisleveringen niet bij de eerste aanbieding geleverd worden. Dit leidt tot tijdverlies, schade, ontvangstbetwisting of foute leveringen.

Complexe bedrijfssites met verschillende aflevervoorwaarden

Bij leveringen op grote bedrijfssites, ziekenhuizen, universiteiten, shopping centra, etc. is het probleem nog een stuk complexer. Op hetzelfde bedrijfsadres kunnen er immers verschillende afleverlocaties zijn, waar mogelijk ook verschillende levervoorwaarden gelden.

Chauffeurs verliezen hierdoor veel tijd of leveren pakjes niet op de juiste bestemming binnen de organisatie. De nood aan gedetailleerde locatiegegevens, die op een uniforme manier aan de logistieke partners wordt meegegeven, is groot.

Het huidige afleversysteem is nog steeds gebaseerd op postcode adressen. Technologische ontwikkelingen maken het echter mogelijk om afleverlocaties gedetailleerder weer te geven.

VIL is hiermee aan de slag gegaan in de ontwikkeling van de Delivery Booster app.

Extra leverlocaties en bezorgpaspoort

De eenvoudige en gebruiksvriendelijke app maakt het mogelijk om extra leverlocaties vast te leggen voor leveringen aan consumenten en bedrijven. Aan die app is bovendien een bezorgpaspoort gekoppeld, dat ook rekening houdt met de logistieke afleververeisten. De IT-integratie van de app met bestaande bedrijfssystemen verloopt relatief eenvoudig.

Voor leveringen op complexe sites is de grote uitdaging om de unieke locatiecode die de app genereert (en die gekoppeld is aan de precieze afleverlocatie), doorheen de hele leveringsketen correct door te geven tot aan de chauffeurs. Het is nu aan de logistieke sector om de app met zijn voordelen uit te proberen en te integreren in de logistieke processen. De verdere commerciële uitrol van de app staat of valt met het gebruik door een grote groep webshops, leveranciers, logistieke dienstverleners en eindgebruikers.

“Delivery Booster is een gebruiksvriendelijke app die ons toelaat om door het creëren van meer gedetailleerde afleverlocaties het aantal verloren of verkeerd geleverde pakketten sterk te verminderen of te elimineren”, aldus Luc Leblon, Staf- en beleidsexpert bij UZ Gent.

Projectdeelnemers: Bycykel, Cargo Velo, DHL Parcel Belgium, Foodsprint, GEO Solutions, GIS Belgium, GLS Belgium Distribution, OOvelo, PostNL Pakketen België, Renewi, Tengu.io, Universiteit Gent, Urbike, UZ Gent, Vanheede Environmental Group, Zetes en Ziekenhuis Oost-Limburg.

Dit project wordt mee ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.


VIL

VIL is het innovatieplatform voor de logistiek en sinds 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.

Meer informatie over VIL: www.vil.be